Frank Craemers / 414 Artikels / Categorien / 18 Reacties / TWITTER / RSS feed

TOERISME LEUVEN SEXT VOEDINGSPRODUCTEN…

De Stad Toerisme Leuven wil wel ‘culinair Ambassadeur’ van Vlaanderen worden.  Ze surfte zich terecht  in de finale als één van de vijf laureaten van Vlaams-Brabant.
Als sterke kansmaker bracht Toerisme Leuven, samen met de K.U.Leuven en Sense for Taste, twee Leuvense troeven samen namelijk “eten én weten”…  Verschillende voedingsproducten worden in elkaars bereik gebracht, ‘foodpairing’ genaamd. Voedingsmiddelen en dranken, vervuld  met deelaroma’s en moleculen, mogen elkaar ‘besnuffelen’ volgens wetenschappelijke inzichten.  Op die manier ontstaan voor de gastronomie sublieme combinaties.  Leuven daagde de horeca uit om met enkele  streekproducten van de regio aan de keukenslag te gaan.
Dertien chefs lanceerden zich in de campagne ‘Word Ambassadeur van Vlaanderen Lekker Land”.   Leuven fonste zich op ‘wetens’eten!  Inderdaad bracht Leuven de universitaire wijsheid in de kastrol om uiteindelijk de smaakpapillen te bekoren.  Vanuit het drankenrijtje werden  aangebracht de Chardonnay Meerdael, de Musa Lova ter ere van de boomende banaan en de Leffe Blond.  Elk van deze schitterende drankproducten leverden ruim 50 smaakdates  op voor groenten, vlees, fruit.   Hoe voedings”verwanten” zich verhouden werden door Mebios in een  boomvormig schema samengebracht.  Hoe is de ‘paringsdans’ van Leffe met appel en Parmezan’kaas bijvoorbeeld… of Chardonnay ten overstaande van eendepastei…
of nog Leuvense koffie’bananenlikeur tot klein zachtfruit zoals aardbeien.  Merkwaardig is de bananenboost.  De Leuvense serres bijvoorbeeld herbergen de meest complete genenbank ter wereld van dessertbananen, bakbananen, bier- en sierbananen.  In een harmonisch evenwicht van rum, honing en banaan werd alvast een perfect afgerijpte likeur gemaakt.
De kwaliteiten en de authentieke eigenschappen van Leuven worden in de kijker gezet, allemaal gebaseerd op weten en eten.  Voor het brede publiek zijn er de gastronomische weekend’arrangementen,  de gegidste culinaire ontdekkingstochten, de wedstrijdeelnames, de stempelkaartjes, de receptinzendingen… mogelijk. Fonske fronste zich de wenkbrauwen, masseerde de hersenen en realiseerde alvast een prachtig ‘etens en wetensconcept’!
INFO :  www.visitleuven.be,  016/20 30 20 –  Karolien Hellemans, 016/27 22 74 (fch)

redactie :  frankcraemers.be, 0474/98 37 91

Geen reacties

Reageer