Frank Craemers / 414 Artikels / Categorien / 18 Reacties / TWITTER / RSS feed

Gerechtigheid geschied in Maaseik!?

-> Een stuk van het ‘gestolen’ paneel De Rechtvaardige Rechters van Het Lam Gods blijkt terecht.
De neerslag zit in de Davidsfonds’publicatie ‘Triomf der kleinburgerlijkheid’, een geschiedenis van
rechtvaardige rechters van Maaseikenaar José Raets.  De auteur van dit essay stelt zich de vraag
of de mentaliteit van de Maaslanders misschien wel ontsproten is aan dat Van Eycker’erfgoed.
De identiteit van die grensgrootburgers heeft misschien wel geleid tot de deugden kaal, lui, lekker en hovaardig.
Een nieuwe, originele invalshoek heeft werkelijk geleid tot verrassende inzichten.
Maaseik bulkt van de Eyckeligheid… in staatbenamingen, horeca’noemers, muziekacademie de ‘Eyckklank,
…om niét te vergeten het imposante standbeeld in de vermoedelijke geboortestad. Gent en Brugge en
zélfs Wetteren clusteren mee… met véél plezier!  Vele toeristische bezoekers verkneukelen zich tijdens
de Van Eyckwandeling.  Het onderzoek van de auteur-psycholoog heeft zich toegespitst op heel veel
lokaal historisch onderzoek en psychologische aanknopingspunten.  De schildersmeester Jan lijkt wel vol
tegenstrijdigheden te zitten. Is het beroemde schilderswerk een icoon, of een retabel?
Waarom zijn de ‘rechtvaardige rechters’ zo mysterieus geworden? … wegens gestolen, de boodschappende
verwijzingen… of de dubbele bodems.
Met “die gebroeders” hebben we te doen met burgelijke ambtenaren, alchemisten, ondernemers, hovelingen,
schilders.. Nooit zal men uitgekeken raken en uitgepraat op dat Lam Gods van de Vlaamse primitieven.
De inleiding voor de publicatie werd geschreven door Peter Schmidt, aldus geproclameerd in Hotel Van Eyck,
gevraagtekend als geboortehuis van de ‘schildermannen’!?
INFO :     annick.van.den.eynde@davidsfonds.be, 016/31 06 00; inhoudelijk jose.raets@telenet.be
redactie :  frank.craemers@scarlet.be, 0474/98 37 91

Geen reacties

Reageer