Frank Craemers / 275 Artikels / Categorien / 11 Reacties / TWITTER / RSS feed

Henry van de Velde Awards… altijd prijs, altijd gewonnen!

van de Velde Awards… altijd prijs, altijd gewonnen!
*****
Zit, leun, wandel, lees…’vlieg’ door het leven, maar sta
toch even stil op het prachtige forum van de Henry van de Velde Awards 19 in de Bozar te Brussel.
Het gaat vooral om het vertonen van de ‘uitgestalde perspectieven’… Er is begrijpelijk de volle steun van
het Agentschap Innoveren & Ondernemen.
Flanders DC wist te Brussel in de Bozar vlakbij het
Centraal Station wel 12 Henry van de Velde Award
Winners uit te roepen. Nog tot 24 maart kan je zelf vast-
stellen dat design én designers uit Vlaanderen van
absoluut wereldniveau er hebben ‘post gevat’.
Zeer divers
Al 25 jaar worden producten, projecten, diensten, ontwerpers en designbedrijven in die wereldvermaarde
kontekst bekroond. Het zijn er 23, verdeeld over 8 categorieën : de Henry van de Velde Gold Award Winner,
samen met de awards voor Lifetime Achievement,
Compagny, Young Talent en Public.
We doen een greep uit het fantastische aanbod en bevelen
de ronduit prachtige catalogus, opgemaakt door Flanders
DC zeer aan temeer, de tentoonstelling in BOZAR is gratis
te bezoeken. Een krachtige jury wist de betekenisvolle
prijzen gepast te lauweren.
Vincent Van Duysen kreeg de ‘Gold Award’ Lifetime Achievement omdat hij 30 jaar actief is met impact op
economisch, maatschappelijk en cultureel vlak. Hij ziet
immer architectuur, interieur- en meubelvormgeving als
één geheel. De Zetel wist de mogelijkheden van hout
met vakmanschap internationaal en strategisch in te zetten.
De getoonde, nieuwe zetels wekken dynamisme en absoluut geen inactiviteit op.
Samen te beleven
BRUT Collectief kon zich met uitgepuurde vormentaal en
specifieke materialen al ontscheiden in Milaan, nu weer
in een prachtige ‘assemblage’ in Bozar.

Ecodesign wordt nagestreefd door OVAM met ditmaal
de innovatief, duurzame HNSTjeanscollectie in samenwerking met het textielbedrijf European Spinning Group. Het zijn wàre kringloopbroeken!
De business Gold Award is er voor het Barco Unisee’platform. Je ‘ziet’ een superieure beeldkwaliteit van een LCD videowandoplossing.
Het Kanunnik Petrus Jozef Triest Plein in Melle krijgt
de Community Award 19. Het St.Jozefgebouw ontkracht
claustrofobie voor zowel patiënten, personeel en omwonenden van een pyschiatrische zorginstelling.
De Consumer Award is voor de Acacia, een asymmetrische parasol die met klein tekstieloppervlak evenveel zon als een groter exemplaar toelaat.
Dag, nacht en mobiel
Fieke Janssens wist weelderige en mooie beelden te ontwerpen en voor haar is dus de Graphic & Packaging Award.
De Marbul Suspension Adjustable wist de Habitat Award
te veroveren, een systeem om een lichtbron te richten
naar de gewenste plek.
De ring van Belun is in staat om de slaapkwaliteit te
verbeteren door de hoeveelheid zuurstof in het bloed en stress te meten voor mensen met slaapapneu.
Daar ging de ‘Health & Wellbeging’Gold Award naar toe.

Dan de Mobility Award! Addax Motors ontwikkelde een elektrisch, groen, compact, wendbaar en aangenaam stil voertuig, de MT10. Het is een bedoeld voor korte afstanden en speciaal ontwikkeld voor de professionele
markt.

De Public Gold Award ging naar het design van de M7, de nieuwe dubbeldektrein van NMBS, gebouwd door Bombardier, ontworpen door Yellow Window. Het interieur is open en eigentijds en focust op het comfort en de reiservaring van de klant.
De waakvlam van OVAM
Woordvoerder Jan Verheyen van OVAM gaf aan volgend
jaar géén laureaat meer te sponsoren, maar ‘het bureau’
als dusdanig achter de vinding.
De gezagsvolle afvalstoffen’maatschappij wil veel meer inzetten op, dat-het-nog-lang-met-de-aarde-mogen-duren én de bedoelde circulaire economie. ‘Duurzaamheid’ is het
goedkope, betekenisvolle woord daarvoor!

Nog ander fascinerende dingen zijn het natuurvriendelijke, handige koffer, de wendbare binnenklink… en een paar
krukken die zich magnetisch…kussen! (fch)

INFO : * +32 02/227 60 60

redactie www.frankcraemers.be, * 0474/98 37 91

==>> http://us14.campaign-archive1.com/?u=f79684dc8e7a3997a924a8d73&id=1edb4ba9be&e=3328bc0cf4

Geen reacties

Reageer