Frank Craemers / 415 Artikels / Categorien / 18 Reacties / TWITTER / RSS feed

PAPANEK STAK ZIJN NEK AL LANG DESIGN’MATIG EN SOCIAAL UIT…

PAPANEK STAK ZIJN NEK AL LANG DESIGN’MATIG EN SOCIAAL UIT…
Terechte expo In C-Mine te Genk

Gestroomlijnd, een mooi ding, functioneel en toch aantrekkelijk…waar mogen en willen we met onze omgeving naar toe? Herinner je een paar jaar geleden die Limburgse radiatoren’bouwer met
de slogan “mooie warmte”. Bovenop een logge brok metaal streefde hij naar een kunstwerk in huis, bij voorkeur met spijltjes om handdoeken “drogen te hangen”.
Dus kan design het verschil maken! Carbon te Genk is een designhotel en ook zo
Hotel Van Eyck te Maaseyck. Gaan we ervoor?
*********
*********
J. Paranek was een “strever”, een activist zeg maar en al evenzeer een designer. Hij zag
vermelde aanpak resoluut als een noodzaak. Zijn boek ‘Design for the Real World : Human Ecological and Social Design werd gepubliceerd in 1970 en biedt er een treffend antwoord op.
Design hoort voor hem thuis in de “echte wereld” als antwoord op sociale gelijkheid, inclusiviteit en duurzaamheid.
*********
De expo in Genk is een productie van het prestigieuze Duitse Vitra Design Museum.
Ze behartigen het in samenspraak met de Victor Paranek Foundation en de University of
Applied Arts in Wenen.
*********
De tentoonstelling kadert in de opening van het vernieuwde Z33, het House for Contempory
Art, Design and Architecture.
The Politics of Design zal nog tot 24 mei worden gepresenteerd in de exporuimtes van C-mine.
*********
Eigenlijk ‘zag’ Victor J. Paranek zijn tijd vooruit. Hij was een Oostenrijks-Amerikaans designer,
evenzeer docent. Hij profileerde zich tot één van de grondleggers van een sociaal en ecologisch georiënteerde designaanpak. Zijn nalatenschap is vandaag nog steeds een voorbeeld en vormt
inspiratie voor veel designers. De sociale en politieke impact van design waar hij zoveel
aandacht aan besteedde staat precies daarom centraal op de tentoonstelling. Hij bekommerde
zich steevast om de ‘sociale minderheden’.
*********
Het lijkt een complex thema, maar de tentoonstelling is sterk visueel opgevat.
Zo staat er een “mobiele speelplaats” in de expo. Ze werd ontworpen door Paranek samen
met zijn studenten en met ouders en leerkrachten van een school in Manchester.
Ook het bekende internationale toegankelijkheidssymbool kom je tegen.
Blijkt dat het in 1968 werd ontworpen door één van de studenten van Victor Paranek.
Dat toont aan hoe belangrijk en relevant talentontwikkeling en het kunstonderwijs zijn.
*********
Met de aanwezigheid van de campus van LUCA School of Arts op de site én met name
de afdeling Productdesign, is C-mine de plek bij uitstek om deze tentoonstelling te presenteren.
Daarnaast heeft C-Mine een rijke historiek op het vlak van designtentoonstellingen, zoals
Manifesta, The World of Charles and Ray Eames, de 4de Biennale van Istanbul,
Designing for designers en nu ook Victor Paranek.
Schepen van C-mine Anniek Nagels slaat met haar eerbetoon…de nagel op de kop! (fch)
*********

Geen reacties

Reageer