Frank Craemers / 428 Artikels / Categorien / 18 Reacties / TWITTER / RSS feed

BRUSSELSE KMSKB’NAJAARS’TENTOONSTELLINGEN…PICASSO EN ZO…


BRUSSELSE KMSKB’NAJAARS’TENTOONSTELLINGEN…PICASSO EN ZO…

Veelkleurigheid in de herfst dit jaar, dus dankzij het aangeboden herfst’coloriet was het te denken!  

Zie de sterke najaarstentoonstellingen 2022 in Brussel in het KMSK met een kwartet als volgt :

PICASSO & abstraction, MIRADES DE MUJERES, zeg maar Isabelle de Borchgrave x Frida Kahlo,

JEAN-PIERRE GHYSELS en PRUNE NOURRY…  Tot begin begin februari 2023…go for it!

PICASSO & Abstraction zal zich voltrekken tot begin december.  Het Musée National Picasso-Paris

en de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België zijn aan het ‘ontcijferen’ van Picasso

begonnen.  In deze wordt  bedoeld :  de relatie van Pablo Picasso in relatie met de abstracte kunst.

Het vermeld thema zal worden belicht aan de hand van meer dan 140 uitzonderlijke werken.

Het ‘forum’ maakt deel uit van het project “Picasso Celebration 1973-2023” voor 50 tentoonstellingen

en evenementen om Picasso te vieren.

Veel  kunstenaars omarmden de non-figurtieve schilderkunst. Er waren de Russische avant-gardisten en de Amerikaanse abstract-experessionisten.  

Ze claimden het erfgoed van de genoemde  voorloper van de abstracte kunstgeschiedenis

die immer geheel persoonlijke werken creëerde.

Vertoond worden de eerste kubistische experimenten van 1907.  Ze werden uitgevoerd in de marge

van Les Demoiselles  d’Avignon tot zijn latere werk op de grens van action painting.

Van het Prado tot het Centre Pompidou en het Metropolitan Museum of Art in New York.

Wereldwijd worden voor deze gelegenheid 42 tentoonstellingen georganiseerd.

Te Brussel is de énige Belgische tentoonstelling in het kader van de Picasso Viering.

De tentoonstelling onthult ook zijn legendarische nieuwsgierigheid en ‘zijn streven’ om de

werking van de dingen om hem heen te begrijpen.

‘De Boom’ uit 1907 is een van de eerste werken die symbool staan voor deze reflectie

op abstractie.  Dan : experimenteren van atelier naar laboratorium, verkennen, extraheren,

van volume naar vlak, van oplossing naar teken, …pauze of pose?  enzovoorts, etcetera

‘Kunst zou geen gezichtsbedrog maar geestesbedrog moéten zijn’.

Twee vrouwen…zéér ‘close’…

MIRADO DE MUJERES  weerspiegelt dan weer de “draagmoeders” Isabelle de Borchgrave X Frida Kahlo.  

Isabelle heeft bijna drie jaar gewerkt aan Miradas de Mujeres.  Het is een met de hand geschilderd

titanenwerk.  Met meer dan vier kilometer papier en karton creëerde zij jurken, tapijten, meubels,

bomen en andere elementen.  Ze herschiep daarmee de heel bijzondere wereld van Frida Kahlo

haar huis, tot zelfs een unieke trompe l’oeil-ervaring toe.  Zelfs haar dagelijks leven van

pastelkistje tot de oorbellen, een detail van de halsketting komt er in aan bod.

Twee vriendinnen die veel overeenkomsten vertoonden : levensvreugde, arbeidsdiscipline,

genot van planten en bloemen, muziek én vooràl… de rol van kleur in hun kunst.

De kijk van de ‘vrouwelijke blik’ zet daarbij de ‘kijk van van kunstenares’ Isabelle de Borchgrave

letterlijk (!?) en figuurlijk in de verf.  Ze gaat verbindend in interactie…over een dialoog tussen twee vrouwen die elkaar nooit ontmoet hebben.  De ene werd immers geboren kort voor de andere stierf.

Beiden delen echter de liefde voor stoffen, motieven en kleuren.

De toeschouwer krijgt een vrouwelijk standpunt over de maatschappelijke rol van de kunstenaar.

De focus’tentoonstelling…

Dan spreken we over Jean-Pierre Ghysels.  In de loop van de jaren heeft hij zich gevestigd als

een essentiële figuur in de Belgische hedendaagse beeldhouwkunst.  Zijn werken, zelfs als

ze bescheiden in omvang zijn, blijven ons verrassen door het monumentale en het sensuele.

De selectie behartigde hij in samenspraak met zijn echtgenote Colette Ghysels.  Met haar deelt

hij een passie voor  reizen, tribiale kunst en etnische juwelen.

Metaal, geslagen koper of brons?   Hij toont een brede en poëtische waaier aan patina’s, bruin,

zwart en goud vermengd.  De toeschouwer wordt uitgenodigd om alle facetten van de kunstwerken

te benaderen.   Te zien :  Geheime hoek (1973)… dat behoort tot de vaste museum’collectie.

  Trotse decision’makers

Michel DRAGUET is algemeen directeur van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van

België en co-curator van de tentoonstelling “Picasso & Abstraction”..

Joanne SNRECH is conservator verantwoordelijk voor de schilderijen in het Musée national

Picasso-Parijs en eveneens co-curator van de tentoonstelling “Picasso & Abstraction”. 

Er is de forse ondersteuning van Become a friend en Tree Top, de Nationale Loterij, 

De Ambassade van Spanje in België,  Spain Arts en Instituto Cervantes.

Picasso…of ‘het kubisme’ te vatten met lasso?

INFO : Helene.lebailly@fine-arts-museum.be

Geen reacties

Reageer