Frank Craemers / 432 Artikels / Categorien / 18 Reacties / TWITTER / RSS feed

Ambachter, je bent HIB en…knap!

Met twee rèchtse handen zitten ze opgezadeld, de door Unizo gelauwerde ambachters.  Zelfs plastische
chirurgen à la dr.Jeff Hoeybergs kunnen daar geen verandering in brengen.  Precies daarin onderscheiden
zich de ambachtelijke ondernemers volgens “Handmade in Belgium”, afgekort HIB-label.  Consumenten zoeken
vaak  naar originele producten. Ze  willen terecht daarvoor een authenticiteits’garantie met alle respect voor
de industriële ‘eenheidsworst’.  Spijtig genoeg is de term ‘ambachtelijk’ in tegenstelling tot Frankrijk in België
niet beschermd.  Iedereen kan zich dus ambachtelijk noemen.  Strikte criteria doen een deskundige jury van
ondernemers en  experten het label toekennen.  Deze eer viel het pioniers’echtpaar  Dominique Buysschaert
en Arno van der Zande, zaakvoerders van “De Walvis” in Leuven te beurt.    Als het over vis gaat… voelen ze
zich als een… vis in het water… Ze ontwikkelden zich tot een vis’speciaalzaak met feest’traiteurs’schap…
Het bedrijf kiest bewust om te werken met biologisch bewuste leveranciers en streeft naar opperste versheid
en kwaliteit.  De meeste vissen worden ter plekke handmatig gefileerd.  Ruim 80 % van de bereidingen wordt
‘eigenhandig’ op ambachtelijke HACCPelend klaargemaakt!   De Walvis is zoals bijna alle ambachtelijke bedrijven
een verhaal van passie.  Het straalt ressentiment voor smaakrijke voeding uit. Er speelt de rotsvaste overtuiging dat  de lat nooit hoog genoeg ligt.  Men doet géén toegevingen bij aanleveren in de wetenschap dat je eet met àlle
zintuigen, … maar ook een invoelen van wat de klant wil en een neus voor trends, zoals kant-en-klaar.  Arno was een fornuishibber, Dominique hield van lekker eten…ze hielden van elkaar en van het vak.  Gaar maar waar!  De VLAM-vis van het jaar ‘pladijs’ mengt zich terecht in het debat.  Seafood en andere nieuwigheden zijn nooit ver weg…  De Walvis kan nu  àndere vakvatters nomineren voor het HIB-label.  Op die manier kan de community verder  groeien en krijgen  de ondernemers zelf een rol in het versterken van de authenticiteitsgarantie.  De jonge design’Limburger Wim  Dussels  mocht  het labellogo ontwerpen… De Belgische ambachtsvisvijver raakt nooit overbevist!  (fch)
INFO :  tel. 0473/18 13 45;  han.vloeberghs@unizo.be,
->    redactie : www.frankcraemers.be; 0474/98 37 91

Geen reacties

Reageer