Frank Craemers / 415 Artikels / Categorien / 18 Reacties / TWITTER / RSS feed

Streekprodukten…tot wel 10 jaar houdbaar!?

STREEKPRODUKTEN…TOT WEL 10 JAAR HOUDBAAR!?
Je herkent ze wel…bij traiteurs, groot- en schoonmoeders :  de preiquiche met vlees, de ingelegde paling, de ijsgekoelde erwtensoep met
Vlaams gedroogd hesperolletje, het gebakken geitenkaasje met ovengebakken spek en Limburgse stroop, een pompoenvelouté,…en ook
wel de Gentse waterzooi met Mechelse koekoek.  De lijst is lang na 10 jaar én…zoveel  eeuwen sparen, bewaren, maar vooral…opnieuw “garen”.
In totaal heeft de VLAM (Vlaamse Dienst voor Agromarketing) ruim 160 produkten kunnen erkennen, een héle eer voor àllen die ertoe hebben
bijgedragen.    Iedereen mag zijn “hoofd uitsteken” om  boeren’kop’ met mosterd  of àndere  eigen produkten te koesteren en te promoten.
De trends zitten zeker mee, want mensen zoeken zekerheden naast tradities gekoppeld aan vernieuwingen voor hartelijke, creatieve gerechten.
De nieuwe generatie wil “vrij denken”, ook over eten…én experimenteren met veel belevingswaarde.  In een kontekst van landbouwtoerisme,
incentives, boerderijbezoek, retailinformatie…zien we een nieuwe generatie aan consumenten opstaan.  Het zijn tweeverdieners, mensen die
de sociale media en de computer niet schuwen…, maar toch spoedklaar hartelijk willen eten.  De nieuwe ervaringen probeert men kwaliteitsgewijze en gezinsverbonden te beleven!  Liefhebbers van streekprodukten zijn kritisch, zoeken boerderijverband, lezen de wikkel en
willen informatie natrekken.  Bezoekers van supermarkten speuren naar streekprodukten, zoveel is duidelijk.  Ze willen antwoorden op de
vragen : Hoe worden de produkten gemaakt? Waar komen ze vandaag?  Waar staan de voedingsprodukten die lactose- of glutenvrij zijn?   En hoe valt de oorsprong na te trekken?     Wanneer streekprodukten een toegevoegde waarde krijgen, verdienen ze bèst om in de retail terecht  te komen.  Laten we daar alvast een
jenevertje of likeurtje op drinken!
Lang leve het Brussels Grondwitloof, de “Mechelse asperges” hetzij van Puurs of van Kinrooi, de boekweitkoek als “biefstuk van de Limburgse
Kempen”, de fiertebieren en bierrecepten, de melkverwerking, de speculaas, de streekwijnen, de vleesvariëteiten, de koeken en confiserie allerlei.
Europa spreekt van produkten met een faam.  Ze zijn ingeburgerd door traditionele naamgeving, vorm en gebruiken.  Het label Streekproduct.be
voor regio & traditie trotseert de tijd… beslist 2014 overstijgend!   (fch)
INFO : www.vlam.be  ; tel. Tel:  +32 2 552 80 27 ;  jo.vancaenegem@vlam.be
->    redactie : www.frankcraemers.be; 0474/98 37 91

Geen reacties

Reageer