Frank Craemers / 375 Artikels / Categorien / 18 Reacties / TWITTER / RSS feed

De heide bloeit reeds dankzij VMT

DE HEIDE BLOEIT REEDS DANKZIJ VMT

Belevingsvol door de bloeiende heide trekken kan je uitzonderlijk reeds in het voorjaar van 2015. In diverse culturele
centra te Vlaamse lande programmeert het Vlaams Muziektheater voor het eerst ‘Op de Purp’ren Hei’, een operette
van Armand Preud’homme. Bij leven werd het reeds met grandioos succes door de Vlaamse Opera opgevoerd.
Het libretto werd opgeleukt tot een eigentijds schouwspel doorvarkens’spek’t met meezingers, evergreens
die generaties lang bleven hangen : Een Zoen, het Bruiloftied, Annelie, Ons Dorpje, Kempenvolk, Ergens op de heide, Oh, mijn Kempen, een Heerlijk Wondersprookje, De Autocar…
Het libretto verhaalt de liefdeperikelen van een Kempische hoevebabe in 3 bedrijven… haar vlucht naar de stad en dan,
haar terugkeer naar haar geliefde geboortegrond, midden op de purperen heide.
Het is een voorstelling vol professionele muzikaliteit, gezongen en instrumentaal vol ‘sprekende’ banners en decors,
zo geplukt uit het begin van de vorige eeuw. Vol ressentiment en deels nostalgie wordt de schoonheid bezongen,
een ode aan de Kempen en zijn volk… zeg gerust de Antwerpse, Nederlands-Brabantse als Limburgse Kempen.
De personages ‘smijten’ zich waarlijk voor de opvoering, terwijl grote namen instaan voor de muzikale leiding,
de zangvertolking en de choreografie onder regie van Jan Verbist met Gunther Slaets als productieleider.
Tussendoor wordt de acteurs een beet gegund in de Croquempine als recent ontwikkelde streekkraker… en na de repetities een Heidebitt’dröpke… Het apotheose’applaus wordt bekroond met een verdiende boekweitkoek als “graanbiefstuk” van de Kempen! Intussen rommelt de foekepot al stengelzoemend karnavalesk langs de huizen.
Het wordt een bijzonder saluut, vervuld van erfgoed en volkskunst aan de kleine, grote componist uit het Stedeken Peer.
En Armand Preud’homme? … Wat zou die ervan denken? Wel,… er werd buiten beperkte actualisering absoluut niet
getornd aan het oorspronkelijke… Na de orgelschool van Hasselt zou de jonge componist indertijd les volgen aan het Lemmensinstituut, toén als conservatorium nog in Mechelen gelegen. Hij werd aansluitend organist aan de Sint-Amanduskerk van Geel. In het verlengde van zijn reis naar Minnesota maakte hij een arrangement dat later de
setting zou betekenen van het Amerikaanse volkslied. Sommige van zijn liedjes werden tijdens de oorlog ook
wel graag gezongen als marsliedjes … en van “Kempenland aan de Dietse kroon”. We haasten ons om te zeggen
dat Diets oud-Nederlands is. Kreeg de ‘arme man’ ocharme daardoor na de oorlog repressieleed! (Wat hebben
de Vlaamse Primitieven uit de 15de eeuw toch geluk gehad!?)
Celien De Pelecijn zal het, als beloftevol operettezanger niet aan haar hart laten komen als ze de Antwerpse jongeling in de operette per ongeluk een kus geeft!?
“Dwaallichtjes” op de purperen Kempsche heide… waar uiteindelijk alles goed komt!
We verheugen ons op de gastvoorstellingen in de schouwburgen en zagen alvast schitterende vertolkingen
bij de opvoeringen in de Zwaneberg van Heist-op-den-Berg.
INFO en tickets : ^www.webticketing.eu; 015/63 48 40 of 0476/57 73 23. (fch)

Geen reacties

Reageer