Frank Craemers / 375 Artikels / Categorien / 18 Reacties / TWITTER / RSS feed

Nieuwe Elisabethzaal in Antwerpen is wereldtop…

Nieuwbouw Elisabeth’zaal in Antwerpen is wereldtop…
*****
De giraffen van de dierentuin van Antwerpen mogen terecht hun nek uitsteken.
En met hen vele andere exoten, want het menselijk vernuft heeft er in wetenschap
en techniek een prachtige nieuwe Koningin Elisabethzaal gerealiseerd.
Observeer de dieren die hun oren spitsen… want de akoestiek is er waarlijk wonderbaar.
Perfectie is evenmin overdreven als we het over geluidstechniek hebben.
Congresconcert?
Een volledige nieuwbouw…dàt wilde de bouwheer ZOO Antwerpen inpassen nabij
het Centraal Station en de vermaarde, best bewaarde 19de eeuwse dierentuin.
Met dit stadsjuweeltje zullen beslist veel extra (zaken)toeristen in Antwerpen aanmeren,
of landen…congresseren, hetzij dieren versus mensen observeren.
De prachtige gevel bleef natuurlijk bewaard en de historische zalen zoals ‘Darwin’,
‘de Marmeren Zaal werden geïntegreerd in het nieuwe complex. Het architectenbureau Ian Simpson uit Manchester werkte hiervoor samen met Kirkgeaard Associates uit Chicago
en Bureau Bouwtechniek. De gevelbekleding en de dakhuid geeft wat een effect van
een geschubde dierenhuid en de repetitielokalen van de Filharmonie kregen keramische
tegels. De nieuwe concert- en congreszaal is werkelijk uniek in haar soort.
De publiekscapaciteit in de Koningin Elisabethzaal varieert, afhankelijk van de opstelling
(theater, concert, congres) tussen de ongeveer 1700 en 2000 zitplaatsen. Er is een bijzonder
vlotte toegankelijkheid omdat de onthaalruimte op straatniveau ligt en de zaal met liften
bijzonder vlot bereikbaar is.
Hemels mondiaal
Algemeen directeur Dries Herpoelaert toonde zich bijzonder trots. Hij zou wel eens alle
stoelen kunnen uitgeprobeerd hebben, gezien zijn terechte uitspraak “zowel visueel,
maar ook op het vlak van geluid, is er kwaliteit op elke stoel. Op elk zitje is het 100 %
genieten”.

Larry Kirkegaard uit Chicago kwam naar Antwerpen om onder meer de nagalmtijd te meten,
daarmee bedoeld de respons in de zaal. Het ‘schoendoosmodel’ blijkt een ideaal volume.
Zaalwanden in beton isoleren het geluid en er zijn volmaakte afwerkingslagen zoals houten
wanden, parketvloeren, akoestische matten en een stoffen stoelbekleding.
Alle toonaarden vallen dus binnen te bespelen want de nieuwe Koningin Elisabethzaal
is multifunctioneel. Klassieke muziek en opera resoneert er machtig, maar ook pop,
rock, musicals, wereldmuziek, dans, theater als lezingen bij congressen vinden een
luisterend oor. Flexibiliteit is er meer nog dan een toverwoord! Doeken en decors
‘vallen’ volgens de regie vlekkeloos uit het plafond. Er zijn verplaatsbare geluidsreflectoren,
podiumelementen, lichteiken stoelen en koorwagen in combinatie met moderne geluidsversterking.
De licht-, projectie- en geluidscabines kregen een aparte plaats achterin de Koningin
Elisabethzaal. Het is dan ook de thuishaven van the Royal Flemish Philharmonic,
een van de kunstinstellingen van de Vlaamse Gemeenschap…
Aarde-lang- durend
Toch werd gekozen voor duurzaamheid, energiezuinig verbruik… waarbij het hemelwater
wordt gerecupeerd voor gebruik van onderhoud en sanitair.
Een professionele keuken laat toe om gelijktijdig tot tweeduizend personen van kwaliteitsvolle
diners te voorzien.
Het volledige prijskaartje bedraagt 87 miljoen euro ‘ingefluisterd’ door minister-president
Geert Bourgeois, minister van Toerisme Ben Weyts en minister van Cultuur Sven Gatz.

De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen bracht 26 miljoen in voor
de bestaande infrastructuur.

Dit innovatieve concert- en congrescentrum mag nu in een adem worden genoemd
met deze van Wenen, Boston en Amsterdam.
En toch bleven de gevonden muurschilderingen uit 1897 geconserveerd en geïntegreerd
in het geheel. Hierbij staan voorstellingen met muziek en dieren centraal.

De ZOOgallery…wenkt…en de olifanten mogen mondiaal trompetteren! (fch)
INFO : * +32 0476/32 45 77

redactie www.frankcraemers.be, * 0474/98 37 91
******

Geen reacties

Reageer