Frank Craemers / 277 Artikels / Categorien / 11 Reacties / TWITTER / RSS feed

Belgische hoogdag voor motorsport in Zolder

Belgische hoogdag voor motorsport in Zolder
*****
Een knalgele racewagen in de tuin van de Gouverneur
te Hasselt…dàt mag zéker zijn reden hebben!
Inderdaad toonde gastheer Herman Reynders zich hemels
tevreden dat Circuit Zolder een bocht erbij neemt. Hij knipoogt naar de 70 000 fans voor het 17 mei’weekend.
Te weten dat DTM terug in Limburg zal worden georganiseerd is een bijzonder promotionele opsteker.
DTM staat voor die ‘Deutsche Tourenwagen-Masters’.
Toeristische trein

In wel 150 landen zullen de races op TV verschijnen, temeer de stadsnucleool Limburg bijzonder veel ambities koestert. Noteer de gigantische economische en vooràl ook toeristische impact op Limburg.
De gemiddelde verblijfstoerist besteedt zo’n 90 euro.
We tellen welhaast 800 uitbatingen met in totaal 40.000 kamers in Limburg. Het betekent bijna 800 uitbatingen met in totaal 40.000 kamers in Limburg.
Gans Limburg bloesemt, de ganzen broeden nabij de
watercomplexen én vooral, het is vollebak aspergeseizoen.
Wurst, wein…Spargel und Gesang!
Geworteld in Zolder
De kiem voor dé zo belangrijkste Europese racecompetitie werd trouwens in Zolder gelegd midden de vorige eeuw.
“Stop met ahouren!” zeggen de Hollanders wel eens.
‘Oerend hard’ was in 1977 een hit van de Nederlandse popgroep ‘Normaal’ en is actueel een algemene uitdrukking
geworden. De DTM-manche in Zolder prijkt op een
internationale kalender na Hockenheim, als tweede.
Topsnelheid
Dat deze competitie nog altijd aan belangstelling wint, is
geen toeval. Het Britse automerk Aston Martin doet dit
seizoen zijn intrede. De bolides – Aston Martin, Audi R8
en BMW M4 – halen dit seizoen met 620 pk een goede 100
pk meer dan vorig seizoen. De krachtbron is telkens
een moderne 2-liter 4-cilinder turbomotor die de V8 aflost.
Op de lange rechte stukken zoals in Hockenheim zijn pieken tot boven 300 km per uur mogelijk. Wat de top in Zolder wordt zal dàt weekend duidelijk worden.
‘Iets’ sneller dan de toeristische trein van Heusden-Zolder…daar zijn we alvast van overtuigd!?
Om het nog spannender te maken werden dit seizoen
enkele tools toegevoegd om het inhalen te vergemakkelijken, te weten een remfactor en een systeem
om de brandstoftoevoer kortstondig te verhogen.
Belgische deelname
De Belgische deelnemers met Racing Bart Mampaey uit
Mechelen en W-Racing Team worden toegevoegd aan het internationale deelnemersveld. Bekende namen zijn
Timo Glock en Loïc Duval. Op de Nürnburgring mocht het BMW-team vorig jaar zijn 100ste start in een DTM-race
vieren. Met Eric van de Poele had ons land in 1987 zelfs
een winnaar. Het Belgische BMW Team start voor het
8ste seizoen in DTM.
Limburgse DTM-verankering
Voorzitter Jacques Heynen , nu 5 jaar ‘president’ deelt in de trots. Ook hij beschouwt DTM als terug “thuis komen”.
Hij prijst zich gelukkig met de hoogst mogelijke vorm
van autosport die Zolder opnieuw kon inhalen.
Wié herinnert zich niet de filevorming en de Bergischer
Löwe als seizoensopener op Terlamen?

General Manager Sven Pribylla woont zélf in het nabije Lummen. Alle wegen leiden naar Rome…de verkeerswisselaar terplaatse naar het Circuit van Zolder.
Met zijn aanstekelijk enthousiasme, de crew en de vele
vrijwilligers slaagt hij erin om een ‘nieuw verhaal’ te
schrijven in de programmatie. De appreciatie en het
draagvlak groeien en vooràl… de business slaat terug aan.
Mevrouw Kathleen Schurmans communiceert fors
al hetgeen draait rond het W-racingteam, kent de
Volkswagen’antecedenten als geen ander en doet het actuele WTR’logo alle eer aan.
‘Razend’ populair
Verantwoordelijke DTM Frederic Elsner, nu 5 jaar ‘president’ deelt in de trots. Ook hij beschouwt DTM als ‘terug thuis’… en wil nog eens retro’racerij : luidruchtig,
snel en krachtig. Precies dàt willen de liefhebbers ook,
maar dan gemakkelijk toegankelijk en betaalbaar, liefst
nog in cluster- of familieverband. De toegangsprijs is 10
euro met evenzeer toegang tot de paddock.
En uitgerekend de jongste dagen was er verrassend nieuws in de autosportwereld. Johan Aerts keert, na tussenstops in Spa Francorchamps, de bankwereld en passiefuncties allerlei in de motorsport, terug naar Circuit Zolder als nieuwe safety- en soundmanager.
Dames aan de doorstart

Naast de DTM zijn er de nieuwe W-Series, enkel voor dames, de Formule European Masters hetgeen vroeger
de Belcar werd genoemd en de Porsche Carera Cup Benelux. Mercedes speelt niet meer mee met echter veel te verwachten van de komst van Aston Martin naast Audi,
aangestuurd door Vincent Vosse en BMW.

Elsner spreekt over ‘real racing’ als een mega’evenement.

De come back van het toerwagenkampioenschap… had je
daar al van gehoord? Noteer met stip in je agenda en op
de huiskalender 17 mei…hààààppy oêêêrend! …een gans
weekend lang

INFO : * *
*
* *+32 011/85 88 88

redactie www.frankcraemers.be, * 0474/98 37 91

==>> http://us14.campaign-archive1.com/?u=f79684dc8e7a3997a924a8d73&id=1edb4ba9be&e=3328bc0cf4

Geen reacties

Reageer