Frank Craemers / 414 Artikels / Categorien / 18 Reacties / TWITTER / RSS feed

Trainworld… de voorbijtrekkende watertrein in Schaerbeek.

Trainworld… de voorbijtrekkende watertrein te Schaerbeek.

Dat is de mensen eigelijk ‘waterachtig’ maken! De trein die Schaarbeek, opschrift Trainworld met stationnetje
voorbij rijdt?
Geen nood… de locatie is perfect aanspoorbaar en rondom een gerestaureerd station werd een hele site herschapen. Er is het cafetaria, het spoorweghuisje, de boeken en gadgetshop…de vertoonde ambachts’stukken
en seinstelsels.
Het omslagblad van de magnifieke catalogus ‘Over mensen en machines’ geeft een opstomende trein vol nostalgie te zien en binnenin een prachtige historische en actuele inhoud.
Ruim 10 jaar hebben ze museum’matig aan de opbouw gewerkt.
Trainworld is ondergebracht in twee gebouwen, gescheiden door een ’spoorwegpromenade’ waarlangs
historisch materieel staat opgesteld..
De typische ‘ovale B’ gejureerd door Henry Van de Velde en ontworpen op de tekentafel van de NMBS weerspiegelt het verhaal van de Belgische Spoorwegen. Het eigentijdse Infrabel voor track en infrastructuur komt uitgebreid aan bod.
Tijdslijn en treinlijn
Het station was in de 19de eeuw het visitekaartje van de stad.
Dus hoorde de inbouw bij de stadsontwikkeling, zie Antwerpen entraal, Brussel
Centraal en actueel Luik-Guillemin, volledig in het wit.
Anciens herinneren zich nog de kartonnen spoorkaartjes en een kaartjesknipper
‘knipte’ nog letterlijk. Actueel knipperen ook vrouwelijke conducteurs met hun
ogen. Na de Eerste Wereldoorlog werden beroepsopleidingen voor de spoorwegen
opgezet en de steenkolen betekenden een belangrijke energie’bron.
Uiteraard gaf de trein ook inspiratie aan filmscenario’s zoals het Meisje met de
ganzeveer, en Fernandel en La Roue. Technische ontwikkelingen bleven niet
uit en op een bepaald ogenblik was er de “platte vuurkist” voor meer rendement.
De eerste trein op ons Europese vasteland bolde in 1835 tussen Brussel en Mechelen.
Een uitgelaten menigte toonde zich vol consternatie…want de trein ging sneller dan de paardenkoetsen.
Het treinkonvooi versterkte in ons Belgenland ook de industriële revolutie.
Gelijk bij alle vooruitgang, veranderingen en vernieuwingen was er de grootste kritiek en weerstand…
want zelfs de koeien zouden geen melk meer geven. In het begin waren er de stoomlocomotieven,
de kolentreinen, en vanaf 1935 de treinen met elektrische bedrading. In 1997 werd de eerste hogesnelheidstrein
tussen Brussel en Frankrijk voor de NMBS in gebruik genomen.
Zie nu het uitgebreide spoorwegennet… en de uitrol zoals de Thalys en de Eurostar.

Veel erfgoedverhalen
Nog een historisch, waargebeurd grapje…waarom er in As een wegwijzer
stond…naar/vers Maaseik? Het was tweetalig bedoeld, maar in Maaseik
was er immer een kleinschalige versmarkt, zeker in de aspergetijd!?`
In 214 was 89 % van het Belgische spoorwegennet geëlectrificeerd geraakt.
De trein heeft immer alle klokken gelijk gezet en vroeger speelde de telegraaf
en de telex een belangrijke rol. Vele collectioneurs hebben een verzameling
lampen, hoofddeksels/kepis..prentkaarten, staatsie’uniformen van stationchefs, kartonnen spoorkaartjes…
Niets is de mensen… treinreizigers vreemd want de trein diende pendelaars, maar pijnlijk spijtig
genoeg evenzeer om mensen vanuit de Dossin’kazerne naar Auschwitz te voeren.
Gelukkig bracht de trein ook mensen naar de zee, Oostende, Blankenberge, tot Veurne bij Koksyde.
De trein is wat de mens ervan maakt en toch altijd wel een beetje reizen.
Doorheen de decennia bedienden ook vrouwen de hendel en hedendaags de
computercursor…tot in ‘de bundel’, vakterm voor de plaats waar de treinen
‘rusten’.
Trainworld is enkel verboden voor mensen die nog nooit op een trein hebben
gezeten of er een hebben gezien. (!?) Precies daarom zijn er vele programma’s
mogelijk : voor (technische) scholen, groepen, kinderen, verenigingen..
en er is de App’Audiogids.

Begrijpelijk dat Koning Filip I het museum bezocht, want vroeger was er
een wagon met statuut van koninklijke suite.
De trein vervoert de post in tricolore zakken, hij vraagt om viaducten en beddingen, realiseerde de noord-zuid’verbinding in Brussel.

En nog iets : de belklank aan de overwegen werd zopas nog aangepast.
Speelgoed van groot tot klein waarin ingenieurs hun vernuft hebben
gestoken en Sabine Tiels haar vocale muzikaliteit ‘De trein’.

Zonder dwarsliggers geen sporen dus…! (fch)

INFO : info@trainworld.be * b2b@trainworld.be * +32 02/224 74 98
redactie frank.craemers@skynet.be, * 0474/98 37 91

Geen reacties

Reageer